Yazarlar: Anıl Ercan, Atilla Horoz, Kürşad Elmalı, Özgür Kuruoğlu
Yayın Yeri : 5.ODTÜ Geoteknik Mühendisliği Sempozyumu
Yayın Yılı : 2009
Açıklama : Bu makale kapsamında, “İstanbul Metrosu 3. Aşama – 4.Levent Ayazağa Kesimi İnşaat İşleri” işi kapsamında, TEM otoyolu Seyrantepe mevkiinde otoyol dolgusu içerisinde NATM yöntemi ile açılan yaya tünelleri incelenmiştir. Düşük örtü kalınlığı ve tünellerin tamamen otoyol dolgusu içerisinde açılacağı da göz önüne alındığında tünel açımı sırasındaki en önemli problem ayna stabilitesi olarak belirlenmiştir. Bu amaçla tünel kazı destek sistemi kazı aynasını, desteksiz açıklığını küçültmeyi ve mümkün olan bütün elemanlarla (enjeksiyon delikli şemsiye boruları, zemin çivileri.v.b.) ayna stabilitesini arttırmayı hedefleyecek şekilde belirlenmiştir. Belirlenen bu kazı destek sistemi ile, tünel içerisinde okunan deplasman değerleri maksimum 1.5cm civarında kalırken, yüzey oturmaları maksimum 4cm 5cm mertebesinde gerçekleşmiştir. Kaydedilen bu oturmalar yolda herhangi bir probleme yol açmamış ve tüneller makalede detayları verilen kazı destek sistemi ile sorunsuz bir şekilde imal edilmiştir.